Followers

AHLAN WASAHLAN .. SEKALI SEKALA BUAT TA'RUF BAHASA ETEK ! HEHE ^.~


Friday, 29 November 2013

All Praise to Allah.. =')




Assalamualaikum.. 
Sudah lama agaknya bersawang blog ni.. 
hehehe. Baru nak update balik.. >.<



Hidup di alam Universiti mmg penuh cabaran dan dugaan..
Kitalah y harus mencorak kehidupan di alam universiti..
sama ada baik atau buruk...
Strive for an excellence >.< In sha Allah. 
Final exam mmg x lama lagi.. Tarikh y dinantikan [ 31/12/2013 ] 
Doakan saya agak dapat keputusan yang cemerlang.. 4Flat in sha Allah.. :D


Suasana petang d UTM.. melihat keindahan semula jadi.
SUBHANALLAH.. hebat kuasa Allah, 
Allah Yang Maha Besar, Allah Yang Maha Berkuasa, 
Allah Yang Maha Mengetahui setiap di langit dan d bumi. 
Yang menciptakan alam semesta yang penuh dengan keindahan.


“Kepunyaan Allah segala yang ada di langit dan di bumi; sesungguhnya Allah, Dia Yang Kaya, Yang Terpuji.” Surah Luqman : Ayat 26 


Lumrah manusia mmg dijadikan untuk menyukai, mencintai n menginginkan sesuatu y cntik, tak kira lah apa bentuk nikmat pun, msti inginkan y cntik dan menarik d mata, Hebatnya ciptaan Ilahi 

Rasulullah s.a.w bersabda: "Sesungguhnya dunia ini cantik, subur menghijau dan sesungguhnya Allah menjadikan kamu (wahai manusia) selaku pengurusnya dan apa yang terdapat padanya.
                                                       (Hadis riwayat at-Tirmidzi). 

Masya Allah, sedang tangan ini menaip stiap bicara hati, tetapi otak saya, akal saya sering terfikir perkara indah ciptaan Allah. Diri ini tersenyum sendrian.

Subhanallah, Indah ciptaan Allah.. hati yang gusar boleh jadi tenang . Apabila kita lihat keindahan Alam, maka kita ingat kpd Allah S.W.T .. All praise to Allah.. =)

Tuesday, 15 October 2013

Newton's First Law in Islam

Assalamualaikum semua.. lama rasa den x bertandang sini.. menyepi sementara sebab sibuk sgt.. hehehe .. Kalah Dato' agaknya =3 , yela assignment bab gunung kot.. ngeh2... hmmm..byk celoteh plak noh,, ok.. back to the main point..kali ni suka den nak buat entry yang kaitkan fizik dengan Islam.. kenapa fizik ?

sebab bg den fizik ini menarik.. byk kaitan kehidupan manusia merangkumi fizik.. Duduk, makan, berjalan, lempar bola, sepak bola n etc masing2 ada kaitan dengan fizik.. tapi kat sini den nak tekankan bab Da'wah..
kaitan da'wah dengan fizik... mcm menarik je bunyi dia,, ya mmg menarik. In sha Allah..

Ok, kali ni den nak story pasal Newton's First law, benda yang statik (pegun) atau bergerak akan kekal dengan keadaanya jika tiada daya luar mengubah kedudukan benda itu.




apa y kita nak kaitkan dengan Islam ?

1] Islam xkan tersebar kalau tiada siapa y bergerak untuk menyapaikannya

2] "Sesungguhnya Allah tidak mengubah nasib sesuatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa y ada pda mereka " [13:11]

3] kalau hidup kita ni statik je, or gerak (tanpa hala tuju) , tersangatlah sia-sia dan tak bermakna langsung.. Dunia adalah bekalan untuk akhirat.. =')

Apa y kita boleh buat konklusi kat sini ?

1- kumpul lah byk amalan untuk bekalan akhirat.. sama2 usaha.. In sha Allah
2- bergeraklah ibarat Atom, makin panas makin kuat ia bergetar dan makin byk perlanggarn dan bertambah++ tenaga kinetik (tenaga nak sampaikan Islam)
3- Berdakwah ikut cara rasulullah SAW, makin ditentang makin bersemangat....

Bersama bina keyakinan diri.. sehidup semati berjuang di jalan Allah.. =')

TAKBIR !!!! Allahuakbar !!

Credit to : my friends from KMTPh especially, SBP shah pekan and also UTM skudai.. =)


Peace_No_War


Friday, 23 August 2013

Nasihat Kepada Bakal Mahasiswa/wi 2013

Bismillah..
sedikit coretan dari hmba y jahil ini buat sahabat y bakal mlnjutkan pljaran di Univervisiti kelak.

'tik' 'tok' 'tik' 'tok' . . masa berlalu begitu pantas.. Tanpa sedar kita sudah sampai ke penghujung. Masing-masing pasti sibuk dengan urusan Universiti kan ?.. Tapi ingat, sesibuk mana pun kita, jangan pula 'lupa' akan urusan kita dengan Allah.. hekhekhek

Kesempatan ni, saya ingin mengucapkan tahniah kepada mereka y berjaya melanjutkan pelajaran. x kiralah selatan tanah air ka, borneo ka, utara ka, timur ka, barat ka, sarawak ka,, itu semua hanyalah bersifat sementara..yang pasti ALLAH sentiasa bersama kita..

Tuntutlah ilmu dengan bersungguh-sungguh.. Inilah amanah kita pabila bergelar pelajar.. Jangan siakan harapan mak ayah kita , guru kita , sahabat kita dan org2 y sentiasa mendoakan kita..

Belajar kita walau bidang apa sekalipun biaqlah dapat mmberi menafaat kepada agama kita yakni Islam, bersama kita tegakkan negara Islam..hehehe  ..tambahan, berpeganglah dengan akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah, di universiti banyak sungguh fahaman2 sesat seperti syiah dan wahabi. hati-hati sahabat dalam memilih kawan, jangan sampai ada yang terpesong akidah.. in sha Allah ingatan buat diri sendiri juga...  


sebenaqnya panjang lagi nak cakap tapi xpelah, "sudah cukup sudah".. hekhek...  saya doakan kita semua terus success dalam menepuh alam U ini...

Last, ingat .. Bila berada d Universiti y penuh ranjau dan cabaran.. jangan sesekali tepikan agama.. Jaga solat , Jaga hubungan dengan manusia dan makhluk lain dan y pling penting jaga hubungan dengan Allah.. Hablu Minallah,Hablu Minannas right.. hehehe..

Jaga Iman, Jaga Diri, Jaga Hati ......

ILMU ITU UMPAMA CAHAYA DAN CAHAYA TAK AKAN MASUK DIHATI ORANG YG BT MAKSIAT .. Assalamualaikum ...



Friday, 9 August 2013

Kesan Perubatan Melalui Solat.. Sains dan Islam =)

Assalamualaikum awak semua. selamat bertandang.. kat sini ana nak kongsi sket ngan ampa suma tentang kelebihan solat menurut sains.. 

SOLAT adalah ibadah yang sesuai bgi perubatan manusia. Perubatan dari seluruh anggota badan mlalui geraKan tertentu dalam solat...namun,ade x kita fikir apew manfaat yang terselindung di sebalik gerakan solat tersebut?? Sudut pandang ilmiah menjadikan solat sebagai sbuah kilang ubat bgi pelbagai jenis penyakit! 

solat diturunkan bagi memudahkan hambanya dalam kehidupan.. di sini ana nak share ngan antum sume tentang manfaat dari gerakan solat...

1) TAKBIRATUL IHRAM
.::. Menguatkan otot lengan dan mlancarkan pengaliran darah.

gerakannya--->  mengangkat kedua tangan dan letak kat bahagian hadapan perut atau pusat...
manfaat ----> melancar pengaliran darah dan limfa dan menguatkan otot lengan..
 :: mase angkat tangan, otot bhu menegang dan darah yang kaya dengan oksigen mengalir dengan lancar...

 :: waktu tangan rapat kat bahagian depan perut atau dada bhagian bawah,,gerakan ni menjauhkan kita dari  plbagai    gangguan pnyakit sendi khususnya pada tubuh bhagian atas...



2) RUKUK
.::. mengembalikan fungsi tulang belakang

gerakan--> rukuk yang sempurna ialah pabila tulang blakang kita lurus ,kdudukan kepala same rate dengan tulang belakang....dalam hadis ade ckap, kalu kite ltak air waktu rukuk atas blakang,,air tu xkan tumpah..nilah lurus yang sempurna,,satu lgi ana nak tambah,,waktu ruku atau sujud,,jgn kite MENCURI lam solat..maksudnye..kene ade tomakninah.. ade satu hadis ana bace,,hadis tu cakap kalau kite mncuri lam solat x sempurna solat kita...wallahualam...


Rasululloh sallallohu ‘alaihi wa sallam bersabda: Pencuri yang paling jahat adalah pencurian yang mencuri dalam sholatnya.” Para sahabat bertanya ”Wahai Rasulullah bagaimana yang dimaksud dengan mencuri dalam sholat itu?” Rasulullah menjawab ”Yaitu orang yang tidak sempurna ruku dan sujudnya dalam sholat.” (HR Thabrani dan Hakim).

manfaat --> jage kedudukan dan fungsi tulang belakang(corpus vertabrae) sbagai pnyangga tbuh pusat dan saraf.
  = kdudukan tubuh sejajar nagn otak,jdi aliran darah mnjadi semaksimum pade tubuh bhagian tengah.
  = tangan yang letak kat lutut mrelakskan otot-otot bahu hingga bawah..
  = sebgai latihan kemih(latihan mengawal punding kecing) bg mncegah gangguan prostat..



3) IKTIDAL
.::. melancarkan pencernaan..
gerakan --> bgun dari rukuk,tubuh kmbali tegak selepas angkat tngan same tinggi ngan telinga..
manfaat --> gerakan berdiri selepas rukuk adlah latihan pencernaan yang baik.organ pencernaan lam perut mengalam pengecutan dan pelonggaran secare berganti.. jadi..pencernaan lebih lancar..best kaan solat ni?


4)SUJUD
.::. mgalirkan oksigen,menguatkan daya fikir, memudahkan proses bersalin dan meningkatkan kesuburan....

gerakan -->  menonggeng dgn letak kdua belah tangan,lutut,hujung kaki dan dhi atas lantai..Falsafah,, manusia ni menundukkan diri mereka lebih rendah dri pinggul kita sendiri .. SAAT kita dekat ngan tuhan adalah waktu kita sujud,,berdoalah kepada tuhan kerana waktu inilah Allah mendegar doa hamba-hambanya..tp ingat,,jgn MENCURI LAm solat seperti mane yg dterangkan lam Ruku'..

manfaat -->aliran limfa dpamkan ke bhagian leher dan ketiak.kedudukan jantung kat atas mnyebabkan darah yang kaya dgan oksigen mgalir dgn maksimum ke otak..aliran ni bri daye pengaruh kepada pemikiran kita..

--> lakukan sujud dengan tamakninah, bertujuan darah mgalir sebnyak mungkin ke dalam otak... 
--> gerakan ni sekali mnghindarkan BUASIR
--> Khusus bagi wanita,,kekuatan tertentu bgi otot termasuk dada..malah ianya ade manfaat luar biasa bgi kesihatan dan organ wanita
--> semasa sujud beban tubuh dtumpukan pde lgan hingga tapak tangan..pada masa inilah pengecutan terjadi pada otot dada,bhgian yng menjadi kebangaan..Orgam wanita tersebut bukan menjadi menarik tetapi  jugak membaiki kelenjar air susu tersebut...
--> semasa pinggul dan pinggang diangkat melampaui kepala dan dada, otot-otot perut (rectus  abdominis dan obliquus abdominis externuss) mengecut sepenuhnya. Gerakan ini melatih organ di sekitar  perutbagi meneran dengan lebih dalamdan lame..brmanfaat tuk kaum wanita kerana dalam proses bersalin  mereka memerlukan proses pernafasan yang baikdan kmampuan meneran yang mencukupi...


5) DUDUK ANTARA DUA SUJUD
~mghindari pnyakit lumpuh dan mati pucuk..

gerakan--> dua antara dua sujud ade dua jenis,,iftirasy(TAHIYAT AWAL) atau tawarruk(TAHIYAT AKHIR).. perbezaan pade kdudukan tlaapk kaki..
manfaat-->mase duk iftirasy kite tertumpu pade bhagian paha yg terhubung ngan saraf nerveus ishiadius.kedudukan ni  elakakn sakit pada pangkal paha...

duduk tawarruk baik bgi kaum LELAKI kerana tumit menekan aliran limfa ,kelenjar kelamin lelaki dan saluran vas deferens,,jika dilakukan dgan betul..ia mampu mgelakkan masalah mati pucuk..
[ menjaga kelenturan dan kekuatan organ-organ gerak kita...]



6) SALAM..
 ~merelakskan otot leher dan menegangkan muka....

gerakan--> memusing kepala kanan dan kiri secare maksimum
manfaat-->
 -merelakskan otot sekeliling leherdan kepala..
 -menyempurnakan aliran darah di kepala dan mengelakkan dri sakit kepala dan jage ketegangan kulit muka..




subhanallah..Islam itu indah... byak yang kita boleh pelajari melalui agama Islam ini kerana ianya merangkumi semua aspek kehidupan kita...apew yang kita tahu,,in sha Allah kita ambil iktibar dan sampai-sampaikan kepada semua pihak...

kerana kita semua boleh memanfaatkan ilmu yang ade ni dalam kehidupan seharian kita...

 Imam Al-basri pernah berkata..
''Jika kita nak tunngu ilmu penuh dada,,maka tiadalah orang yang menyampaikan ilmu,dan bila xde org menyampaikan ilmu,make kuranglah orang berilmu''

sabda baginda S.A.W,''sampaikanlah Ilmu walau sepotong ayat''

in sha Allah..... kite semua boleh berusaha untuk terus menjadi khalifah yang cemerlang di muka bumi Allah ini hendaknya...ISLAM itu BERSAUDARA...it's all aBout us.... 

THANKS FOR READING....=)

Sheikh Mishary Al afasy, Surat Al Mulk from studio

Bacaan surah Al-Mulk Sheikh Mishary Al-Afasy =)


Monday, 29 July 2013

TUTORIAL PELIKAT ...hee~

Assalamualaikum wbt . . .

Lama den rasa tak update blog. . bukan apa. busy sket dengan pendaftaran Universiti. Alhamdulillah, Allah masih beri peluang kat kita tuk study lagi. Kesempatan ni, ada satu laa den nak pesan, study kita biaq dpt bri manfaat kat agama kita, Islam dan jugak masyarakat sekeliling tau. Ikhlaskan niat in sha Allah.. x usah mengeluh kalau kita x dpt apa y kita idamkan.. mungkin ada hikmah d sebaliknya tuu kan. . ^^

Berbalik kat kat main point kita.. gimana Cara nak pkai kain pelikat dengan betul. memang menarik den nak kongsi ngan ampa sekalian .. erkk.. pasti tertanya. awat kain pelikat ?

hey guys ! Kain pelikat pun ade cara okeh.. Bukan tudung jeee... Hehe.. Kalau silap cara mau terlondeh kain pelikat tuu.. Adesss~. Nak2 bila pkai wktu smayang.. Kang x comel bila duk betui sana sini... Nak betui pelikat lagi.. Nak fokus lagiii... Jd x kusyuk solat kang susah.. Hehehe...


mmang den x nafikan..major kaum laki2 pndai pkai kain pelikat dgn betul tp Ada juga y x taw pkai kain pelikat dgn tepat setepatnya..adaa jaa y duk pulas mcm kain batik.. takpa , x salah pun.. nak comel kita pkai dengan betul biar keselamatan terjamin.. eceh !  Kekeke... Byk cloteh plak naa... Sori2.. Heee

den langkau teruih laa.. Langkah pertama.....
Msukkan kain pelikat tu ke tempat y spatutnya.. maksud dy apa ? kat bhagian kita nak pkai laa.. xkan nak letak kat kepala pulak kan.. hehe =)

Langkah kedua.. Depakan kain pelikat n pastikan urat kain pelikat tu sejajar dgn pusat kita...tengah2 laa lebih kurang...

Langkah ketiga... Tarik y kanan masuk ke dalam... Dan yang kiri masukkan ke dalam jugak.. P/s : pndai2 laa naa setting biaq nmpak cantik.. Hehehe

Langkah 4.. Gulung bhagian atas tuu biaq kemah n lekat... Agak2 x terlondeh dah laaa...

Dan ingat satu perkaraaaa... Angkat atas buku lali... Awat kena gitu pulak ? Den ada dgaq mmg dsunatkan angkat atas buku lali.. hehe.. Ceyt.. Kalau salah tegur naaa... Kekeke


kesempatan den selitkan satu gambaq kat ampa sume.. xda laa terkulat nak paham naa.. hehe.. model nyaa sorang atuk ;)







Btw.. Selamat beramal... 






Tuesday, 16 July 2013

Unbreakable Bonding !!!



Saturday, 25 May 2013

Bertudung atau Menutup Aurat? siapa pilihan lelaki?

"Aku tak nak kahwin dengan perempuan yang bertudung!"

"Haa? Kenapa?"

"Aku nak kahwin dengan wanita yang tutup aurat."

Alhamdulillah. Tersenyum hati mendengar jawapan yang serius itu. Tentunya jejaka tersebut seorang yang sangat menjaga diri dan kehidupannya. Pasti dia bukan calang-calang lelaki.

Bayangkanlah, pasangan hidup yang dipilih bukan sekadar bertudung tetapi lengkap menutup aurat. Dalam erti kata lain, dia sedar bahawa urusan perkahwinan bukanlah perkara yang remeh. Hanya insan yang mentaati Allah dan Rasul-Nya sahaja yang terpaut di hati untuk dijadikan permaisuri dalam istana rumah tangga.

Lihatlah di sekeliling kita. Apa yang berlaku dalam masyarakat Islam hari ini? Berapa ramai wanita yang bertudung? Pasti boleh dibilang dengan jari bukan? Tidak ramai. Yang bertudung pula, tidak semua menutup aurat dengan sempurna.

Buktinya? Kita boleh lihat dengan mata kepala kita sendiri. Mereka bertudung tetapi tidak labuh hingga menutupi dada. Pakaian pula ketat, singkat, tipis, malah ada yang berlengan pendek. Jelasnya, mereka hanya bertudung namun dalam masa yang sama tetap mendedahkan aurat.

Hayati kembali perintah Allah ini;

ا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَّحِيماً

Wahai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin: "Hendaklah mereka melabuhkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka". Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal,maka mereka tidak akan diganggu. Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.[33:59]

Faktor inilah yang menyebabkan lelaki-lelaki yang beriman sangat memilih dalam soal pemilihan calon isteri. Bagi mukmin yang betul-betul hidup kerana Allah, dia pasti akan berfikir lima enam kali sekiranya diminta untuk memilih wanita yang 'bertudung tapi mendedahkan aurat'. Kemungkinan besar, permintaan wanita itu akan ditolak atau tidak dilayan.

Bagaimana pula dengan wanita yang langsung tidak bertudung? Di mana mereka di hati orang mukmin? Adakah mereka akan menjadi pilihan hati lelaki-lelaki yang bertaqwa? Sudah pasti tidak! Sedangkan yang bertudung pun masih diragukan dan ditolak ke tepi, apatah lagi yang langsung tidak bertudung? Pasti akan dibuang sejauh-jauhnya.

"Cerewet sungguh orang-orang mukmin!"

Ya.. memang cerewet! Hehee..

Pernah membeli makanan di kedai kuih? Mana satu yang menjadi pilihan, kuih yang dibungkus penuh, atau kuih yang dibungkus separuh? Atau yang langsung tidak berbungkus? Saya yakin kita akan memilih yang berbungkus penuh kerana keadaannya dijamin lebih baik dan bersih.

Begitulah juga dengan orang-orang mukmin. Mereka memang sangat memilih dalam hal ini. Bukan apa, kehidupan berumah tangga diwujudkan semata-mata untuk beroleh rahmat daripada Allah agar bahagia di dunia dan di akihirat. Andai tersalah pilih atau memilih mengikut nafsu, maka akan hilanglah bahagia dikemudian hari.

Lagipun Rasulullah SAW pernah berpesan kepada kita semua ;

"Wanita dinikahi kerana empat perkara; kerana hartanya, kerana kedudukannya/ keturunannya, kerana kecantikannya dan kerana agamanya. Maka, pilihlah yang baik agamanya nescaya engkau beruntung."[Riwayat Bukhari dan Muslim]

Rasulullah SAW ketika ditanya oleh para sahabat mengenai ciri wanita pilihan yang diperlukan oleh suami, Rasulullah SAW menjawab,

"Wanita yang menyenangkannya ketika dilihat. Wanita yang mentaatinya ketika disuruh, wanita yang tidak mengkhianatinya (tidak curang), dan wanita yang tidak mengkhianati hartanya pada perkara yang dibenci."[Riwayat Abu Daud dan Nasai]

Wanita yang bertudung tetapi masih mendedahkan aurat di khalayak ramai merupakan wanita yang tidak serius menjalankan ketaatan kepada Allah. Wanita sebegini tidak mengamalkan ajaran Islam secara keseluruhan. Lantas bagaimana hendak dipilih menjadi calon isteri?

Cuba fikirkan sejenak..
Sedangkan perintah Allah SWT sanggup diabaikan inikan pula kita sebagai manusia biasa? Sudah pasti dengan mudah akan diingkari bukan? Pada masa itu, jangan hairan sekiranya kebahagiaan itu beransur-ansur hilang. Semuanya atas pilihan kita juga.

"Tapi jodoh sudah ditentukan! Kalau dia ditakdirkan untuk berkahwin dengan orang yang tidak menutup aurat secara sempurna, apa boleh buat.. memilih-milih pun tiada guna."

Ya.. jodoh memang sudah ditentukan oleh Allah. Allah sahajalah yang layak menyatukan hati-hati insan kerana hanya Dia yang mengetahui perihal hati. Kita jangan lupa bahawa jodoh atau ketetapan itu dijalankan dengan penuh keadilan oleh Allah SWT. Allah sesekali tidak akan menzalimi hamba-Nya. Allah tidak akan pernah mengecewakan hamba-Nya.

Lelaki baik yang beriman pasti akan berkahwin dengan perempuan baik yang beriman. Sebaliknya, lelaki yang tidak beriman akan berkahwin dengan perempuan yang tidak beriman juga. Itu janji Allah!

الْخَبِيثَاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَالْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَاتِ وَالطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ وَالطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَاتِ

"Wanita-wanita yang keji adalah untuk lelaki-lelaki yang keji, dan lelaki-lelaki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk lelaki-lelaki yang baik dan lelaki-lelaki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula)."[24:26]

Maka, sebagai wanita..
Periksalah diri anda.. Tutuplah aurat dengan sempurna.
Bersungguh-sungguhlah mentaati Allah dan Rasul-Nya.
Usahlah terlalu sibuk memikirkan siapa yang bakal menjadi pasangan hidup kita,
sehingga lupa untuk sibuk memikirkan siapa diri kita di sisi Allah..
Kerana sikap diri kita hari ini menentukan sikap pasangan kita kemudian hari.


credit to: iluvislam.com

Friday, 24 May 2013

Lelaki dan Wanita berPurdah



Kisah ini berlaku sewaktu aku di Madinah. Suatu hari aku berjalan melalui pasar. Sebaik saja muazzin melaungkan azan, aku terlihat seorang wanita. Wanita itu ganjil cantiknya. Dia berpaling kepadaku seolah-olah tahu bahawa aku merenungnya. Malah dia memberikanku anggukan kecil penuh bermakna sebelum wanita itu berpusing di satu sudut menuju ke lorong penjual sutera.

Bagaikan terkena panahan halilintar, aku serta-merta tertarik, hatiku terpukau dengan wanita itu. Dalam kepayahan aku berdebat dengan hatiku, memberikan satu demi satu alasan untuk meneruskan langkahku ke masjid memandangkan masanya telah tiba untuk solat, namun perdebatan ternyata gagal. Aku memutuskan untuk mengikut wanita tersebut.

Aku bergegas mengejar wanita itu, nafasku pantas dan mengah manakala wanita itu tanpa disangka mempercepatkan langkahnya. Dia telah berada jauh beberapa kedai di hadapan. Dia memaling wajahnya seketika padaku, terasa kudapat melihat cahaya senyuman nakal wanita itu dibalik purdah hitamnya. Adakah ini khayalanku sahaja? bisik hatiku. Akalku seolah-olah tidak berfungsi pada waktu itu.

Siapakah wanita itu?

Aku memantaskan langkahku dan memasuki lorong dimana wanita itu dilihatku masuk. Dan seterusnya wanita itu mengimbau aku, sentiasa dihadapan, masih tidak dapat dikejar, semakin jauh dan jauh dari mana kami mula-mula bersua. Perasaanku tambah membuak.

Adakah wanita itu orang gila?

Semakin jauh nampaknya wanita itu berjalan hingga ke penghujung bandar. Mentari turun dan tenggelam, dan wanita tersebut masih berada jauh di hadapanku. Sekarang, kami berada di tempat yang tidak disangka, sebuah perkuburan lama.

Kalaulah aku siuman seperti biasa, pasti aku akan merasa gementar, tapi aku terfikir, tempat yang lebih ganjil dari ini biasa dijadikan tempat pasangan kekasih memadu asmara. Dalam 60 langkah di antara kami aku melihat wanita itu memandang ke arahku, menunjuk arah, kemudian turun ke tangga dan melalui pintu bangunan sebuah kubur tua.

Kalaulah aku tidak diamuk senyuman wanita itu tadi, pasti aku berhenti sebentar dan memegun masa, tapi sekarang tiada guna berpaling arah, aku menuruni tangga tersebut dan mengekori wanita itu ke dalam bangunan kubur itu. Di dalam bilik bangunan kubur itu, kudapati wanita itu duduk di atas ranjang yang mewah, berpakaian serba hitam masih berpurdah, bersandar pada bantal yang diletak pada dinding, diterangi cahaya lilin pada dinding bilik itu. Di sebelah ranjang itu, aku terpandang sebuah lubang perigi. Kuncikan pintu itu, kata wanita itu, dengan suara yang halus gemersik seumpama berbisik, dan bawakan kuncinya. Aku akur.

Buangkan kunci tersebut ke dalam perigi itu, kata wanita itu. Aku tergamam sebentar, kalaulah ada saksi di situ, pasti saksi itu dapat melihat gamamku. Buang-lah, ujar wanita itu sambil ketawa, tadi kau tidak berfikir panjang untuk meninggalkan solatmu untuk mengekoriku kemari? Tempelak wanita itu lagi. Aku diam.

Waktu maghrib sudah hampir selesai, kata wanita itu bernada sedikit menyindir. Apa kau risaukan? Pergilah buangkan kunci itu, kau mahu aku memuaskan nafsumu, bukan? Aku terus membuang kunci pintu tersebut ke dalam perigi, dan memerhatikan kunci itu jatuh. Perutku terasa bersimpul tatkala tiada bunyi kedengaran ketika kunci itu jatuh ke dalam lantai perigi. Aku berasa kagum, kemudian takut.

Tiba masanya untuk melihat aku, kata wanita tersebut, dan dia mengangkat purdahnya untuk mendedahkan wajah sebenarnya. Bukan wajah segar seorang gadis remaja, tapi kehodohan wajah yang mengerikan, jijik, hitam dan keji, tanpa satu zarah cahaya kelihatan pada alur kedut ketuaannya. Pandang aku sungguh-sungguh, kata wanita itu lagi.

Namaku Dunia. Aku kekasihmu. Kau habiskan masamu mengejarku , sekarang kau telah memiliki diriku . Didalam kuburmu. Mari. Mari. Kemudian wanita itu ketawa dan ketawa, sehingga dia hancur menjadi debu, dan lilin itu padam satu demi satu, dan kegelapan menyelubungi suasana.

copied from : myheppi [http://sahabatraudhah.blogspot.com]

:: fikirkan ya sahabat, jika kita kejar dunia, akhirat tinggalkan kita..jika kita kejar akhirat, dunia follow kita :: 

Manusia Melanggar Dosa !

                                              Assalamualaikum w.b.t sahabat fillah sekalian




Sedikit coretan dari hamba yang hina ini untuk kesedaran bersama. Hasil coretan ini diadaptasi dari buku
"Kenapa Allah Murka". Saya berharap agar dengar coretan ini sedikit sebanyak dapat memberi menafaat  buat kita semua. In sha Allah

Baginda SAW bersabda,'' Samapaikanlah walaupun sepotong ayat "

Di warung-warung gebang dosa sehari diraih sebanyaknya.
Cukup kopi secawan lumba-lumba bentang berita terkini
Serakah tokoh kebencian tanpa bukti dan saksi

Cerita penglipur lara pelosok mukmin
sensasi dilukis sebegitu hina
potret jalang artis manis dijual
dengan fitnah dan rempah tambah berbekal sebaris gosip cinta
dan jua secebis prasangka.

Peluru caci tembakan nista
berpuing-puing membedil wibawa dosa di atas pentas siasan tampak suci
dibalut keharusan fatwa spontan.. lupa pada kiraman katibin

di sebalik tabir kota malam
selenggara dosa dirasakan enak
dalam ulitan nafsu jahil yang hatinya telah buta
pada azab sengsara neraka.

:: fikirkan::

" Dan bagi tiap-tiap umat ada arah (kiblat) yang masing-masing menujunya ;oleh itu berlumbalah kamu mengerjakan kebaikan kerana di mana sahaja kamu berada maka Allah tetap akan membawa kamu semua (berhimpun di hari akhirat untuk terima balasan) ; sesungguhnya Allah Maha Berkuasa atas tiap-tiap sesuatu"

[Al-Baqarah 2:148]



Thursday, 23 May 2013

Emosi Plus Emosi = Amarah !!

                                           Assalamualaikum sahabat fillah sekalian..

Menongkah pascamodenisme , manusia kian leka dalam mengejar harta duniawi hingga akhirat yang hakiki  jauh terkebelakang. Kenapa ini jadi? fikirkan dan muhasabah. Sampai bila kita mahu Islam terus ditindas....

    Berbalik kepada tajuk, kadang-kadang banyak post-post di FB (facebook) mahupun di komen-komen yang tertera di FB yang x enak didengar, bergaduh sana sini. Tutur yang baik tiada dijaga, amarah menjadi medan utama. Nafsu mengatasi Ilmu dalam berbicara. sehinggalah post-post atau kata-kata yang tidak menyenangkan terkeluar.

contoh ::
" engkau ni ba** la. kau ingat pihak kau bagus sangat ke" ,
" kau apahal hah, puk*ma* "
" F*** kau "
dan mcm2 lagi !! ---:: [ cuba lihat dalam post2 politik ] sedih ;(

Sahabat, tanpa kita sedari, kata-kata tersebut sedikit sebanyak telah mengguris hati banyak pihak. Kata makian telah diguna pakai dalam memberikan pandangan. Tidak bolehkah kita tukar ? kita ubah ? ubah ke arah yang lebih baik. Berkongsi pendapat dalam suasana yang baik !! Sampai bila umat Islam di Malaysia masih mahu begini.  kadang-kadang saya sedih atas apa y berlaku. Beginikah Islam ajar kamu dalam berbicara? tidak bukan ...


Kawalah amarah kamu dalam berbicara. Jangan biarkan NAFSU mengatasi ILMU dalam berbicara. Betulah kata Imam Syafie, " Lidah itu lebih tajam dari mata pedang "

BENCANA LIDAH
jika tidak dijaga mudah untuk mehancurkan perasaan seseorang
jika tidak dijaga mapu mehancurkan sesebuah organisasi
lidah yang tidak bertulang itu lebih tajam dari mata pedang
plus asbab lidah jika x dijaga akan mnjadikan jalan mudah untuk ke neraka .nauzubillah


ingat sahabat kata-kata ini. 
               EMOSI + EMOSI = AMARAH

Baginda S.A.W bersabda :
              " Mukmin yang kuat itu bukan yang kuat berlawan tapi mereka yang dapat menahan amarahnya "


Created by : Tengku Muhammad Solihin





Thursday, 18 April 2013

Perjalanan Hidup di Padang Masyar


Selepas Malaikat Israfil meniup sangkakala (bentuknya seperti tanduk besar) yang memekakkan telinga, seluruh makhluk mati kecuali Izrail & beberapa malaikat yang lain. Selepas itu, Izrail pun mencabut nyawa malaikat yang tinggal dan akhirnya nyawanya sendiri.

Selepas semua makhluk mati, Tuhan pun berfirman mafhumnya "Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini?" Tiada siapa yang menjawab. Lalu Dia sendiri menjawab dengan keagunganNya "Kepunyaan Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa." Ini menunjukkan kebesaran & keagunganNya sebagai Tuhan yg Maha Kuasa lagi Maha Kekal Hidup, tidak mati.

Selepas 40 tahun, Malaikat Israfil a.s. dihidupkan, seterusnya meniup sangkakala untuk kali ke-2, lantas seluruh makhluk hidup semula di atas bumi putih, berupa padang Mahsyar (umpama padang Arafah) yang rata tidak berbukit atau bulat seperti bumi.

Sekelian manusia hidup melalui benih anak Adam yg disebut "Ajbuz Zanbi" yang berada di hujung tulang belakang mereka. Hiduplah manusia umpama anak pokok yang kembang membesar dari biji benih.

Semua manusia dan jin dibangkitkan dalam keadaan telanjang dan hina. Mereka tidak rasa malu kerana pada ketika itu hati mereka sangat takut dan bimbang tentang nasib & masa depan yang akan mereka hadapi kelak.

Lalu datanglah api yang berterbangan dengan bunyi seperti guruh yang menghalau manusia, jin dan binatang ke tempat perhimpunan besar. Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan (bagi yang banyak amal), berjalan kaki (bagi yang kurang amalan) dan berjalan dengan muka (bagi yang banyak dosa). Ketika itu, ibu akan lupakan anak, suami akan lupakan isteri, setiap manusia sibuk memikirkan nasib mereka.

Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari dan bulan dihapuskan cahayanya, lalu mereka tinggal dalam kegelapan tanpa cahaya. Berlakulah huru-hara yang amat dahsyat.

Tiba-tiba langit yang tebal pecah dengan bunyi yang dahsyat, lalu turunlah malaikat sambil bertasbih kepada Allah SWT. Seluruh makhluk terkejut melihat saiz malaikat yang besar dan suaranya yang menakutkan.

Kemudian matahari muncul semula dengan kepanasan yang berganda. Hingga dirasakan seakan-akan matahari berada sejengkal dari atas kepala mereka. Ulama berkata jika matahari naik di bumi seperti keadaannya naik dihari Kiamat nescaya seluruh bumi terbakar, bukit-bukau hancur dan sungai menjadi kering. Lalu mereka rasai kepanasan dan bermandikan peluh sehingga peluh mereka menjadi lautan. Timbul atau tenggelam mereka bergantung pada amalan masing-masing. Keadaan mereka berlanjutan sehingga 1000 tahun.

Terdapat satu telaga kepunyaan Nabi Muhammad SAW bernama Al-Kausar yang mengandungi air yang hanya dapat diminum oleh orang mukmin sahaja. Orang bukan mukmin akan dihalau oleh malaikat yang menjaganya. Jika diminum airnya tidak akan haus selama-lamanya. Kolam ini berbentuk segi empat tepat sebesar satu bulan perjalanan. Bau air kolam ini lebih harum dari kasturi, warnanya lebih putih dari susu dan rasanya lebih sejuk dari embun. Ia mempunyai saluran yang mengalir dari syurga.

Semua makhluk berada bawah cahaya matahari yang terik kecuali 7 golongan yang mendapat teduhan dari Arasy. Mereka ialah:

- Pemimpin yang adil.

- Orang muda yang taat kepada perintah Allah.

- Lelaki yang terikat hatinya dengan masjid.

- Dua orang yang bertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah.

- Lelaki yang diajak oleh wanita berzina, tetapi dia menolak dengan berkata "Aku takut pada Allah".

- Lelaki yg bersedekah dengan bersembunyi (tidak diketahui orang ramai).

- Lelaki yang suka bersendirian mengingati Allah lalu mengalir air matanya kerana takutkan Allah.


Oleh kerana tersangat lama menunggu di padang mahsyar, semua manusia tidak tahu berbuat apa melainkan mereka yang beriman, kemudian mereka terdengar suara "pergilah berjumpa dengan para Nabi". Maka mereka pun pergi mencari para Nabi. Pertama sekali kumpulan manusia ini berjumpa dengan Nabi Adam tetapi usaha mereka gagal kerana Nabi Adam a.s menyatakan beliau juga ada melakukan kesalahan dengan Allah SWT. Maka kumpulan besar itu kemudiannya berjumpa Nabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s., Nabi Isa a.s. (semuanya memberikan sebab seperti Nabi Adam a.s.) dan akhirnya mereka berjumpa Rasullullah SAW. Jarak masa antara satu nabi dengan yang lain adalah 1000 tahun perjalanan.

Lalu berdoalah baginda Nabi Muhammad SAW ke hadrat Allah SWT. Lalu diperkenankan doa baginda.

Selepas itu, terdengar bunyi pukulan gendang yang kuat hingga menakutkan hati semua makhluk kerana mereka sangka azab akan turun. Lalu terbelah langit, turunlah arasy Tuhan yang dipikul oleh 8 malaikat yang sangat besar (besarnya sejarak perjalanan 20 ribu tahun) sambil bertasbih dengan suara yang amat kuat sehingga 'Arasy itu tiba dibumi.

'Arasy ialah jisim nurani yang amat besar berbentuk kubah (bumbung bulat) yang mempunyai 4 batang tiang yang sentiasa dipikul oleh 4 malaikat yang besar dan gagah. Dalam bahasa mudah ia seumpama istana yang mempunyai seribu bilik yang menempatkan jutaan malaikat di dalamnya. Ia dilingkungi embun yang menghijab cahayanya yang sangat kuat.

Kursi iaitu jisim nurani yang terletak di hadapan Arasy yang dipikul oleh 4 malaikat yang sangat besar. Saiz kursi lebih kecil dari 'Arasy umpama cincin ditengah padang . Dalam bahasa mudah ia umpama singgahsana yang terletak dihadapan istana.

Seluruh makhluk pun menundukkan kepala kerana takut. Lalu dimulakan timbangan amal. Ketika itu berterbanganlah kitab amalan masing-masing turun dari bawah Arasy menuju ke leher pemiliknya tanpa silap dan tergantunglah ia sehingga mereka dipanggil untuk dihisab. Kitab amalan ini telah ditulis oleh malaikat Hafazhah / Raqib & 'Atid / Kiraman Katibin.

Manusia beratur dalam saf mengikut Nabi dan pemimpin masing- masing. Orang kafir & munafik beratur bersama pemimpin mereka yang zalim. Setiap pengikut ada tanda mereka tersendiri untuk dibezakan.

Umat yang pertama kali dihisab adalah umat Nabi Muhammad SAW, dan amalan yang pertama kali dihisab adalah solat. Sedangkan hukum yang pertama kali diputuskan adalah perkara pertumpahan darah.

Apabila tiba giliran seseorang hendak dihisab amalannya, malaikat akan mencabut kitab mereka lalu diserahkan, lalu pemiliknya mengambil dengan tangan kanan bagi orang mukmin dan dengan tangan kiri jika orang bukan mukmin.

Semua makhluk akan dihisab amalan mereka menggunakan satu Neraca Timbangan. Saiznya amat besar, mempunyai satu tiang yang mempunyai lidah dan 2 daun. Daun yang bercahaya untuk menimbang pahala dan yang gelap untuk menimbang dosa.

Acara ini disaksikan oleh Nabi Muhammad SAW dan para imam 4 mazhab untuk menyaksikan pengikut masing-masing dihisab.

Perkara pertama yang diminta ialah Islam. Jika dia bukan Islam, maka seluruh amalan baiknya tidak ditimbang bahkan amalan buruk tetap akan ditimbang.

Ketika dihisab, mulut manusia akan dipateri, tangan akan berkata- kata, kaki akan menjadi saksi. Tiada dolak-dalih dan hujah tipuan. Semua akan di adili oleh Allah Ta'ala dengan Maha Bijaksana.

Setelah amalan ditimbang, mahkamah Mahsyar dibuka kepada orang ramai untuk menuntut hak masing-masing dari makhluk yang sedang dibicara sehinggalah seluruh makhluk berpuas hati dan dibenarkannya menyeberangi titian sirat.

Syafaat Nabi Muhammad SAW di akhirat :

- Meringankan penderitaan makhluk di Padang Mahsyar dengan mempercepatkan hisab.

- Memasukkan manusia ke dalam syurga tanpa hisab.

- Mengeluarkan manusia yang mempunyai iman sebesar zarah dari neraka.

(Semua syafaat ini tertakluk kepada keizinan Allah SWT.)

Para nabi dan rasul serta golongan khawas juga diberikan izin oleh Tuhan untuk memberi syafaat kepada para pengikut mereka. Mereka ini berjumlah 70 000. Setiap seorang dari mereka akan mensyafaatkan 70 000 orang yang lain.

Setelah berjaya dihisab, manusia akan mula berjalan menuju syurga melintasi jambatan sirat. Siratul Mustaqim ialah jambatan (titian) yang terbentang dibawahnya neraka. Lebar jambatan ini adalah seperti sehelai rambut yang dibelah tujuh dan ia lebih tajam dari mata pedang. Bagi orang mukmin ia akan dilebarkan dan dimudahkan menyeberanginya.

Fudhail bin Iyadh berkata perjalanan di Sirat memakan masa 15000 tahun. 5000 tahun menaik, 5000 tahun mendatar dan 5000 tahun menurun. Ada makhluk yang melintasinya seperti kilat, seperti angin, menunggang binatang korban dan berjalan kaki. Ada yang tidak dapat melepasinya disebabkan api neraka sentiasa menarik kaki mereka, lalu mereka jatuh ke dalamnya.

Para malaikat berdiri di kanan dan kiri sirat mengawasi setiap makhluk yang lalu. Setiap 1000 orang yang meniti sirat, hanya seorang sahaja yang Berjaya melepasinya. 999 orang akan terjatuh ke dalam neraka.


Rujukan:
Kitab Aqidatun Najin karangan Syeikh Zainal Abidin Muhammad Al-
Fathani. Pustaka Nasional Singapura 2004.




Jika sekiranya kalian ingin mengumpul saham akhirat, sampaikanlah ilmu ini kepada sahabat² yang lain. Sepertimana sabda Rasulullah SAW:
Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat.
Sesungguhnya apabila matinya seseorang anak Adam itu, hanya 3 perkara yang akan dibawanya bersama :
Sedekah/amal jariahnya.
Doa anak²nya yang soleh.
Ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lain.

Saturday, 16 March 2013

Lirik Qasidah Sholatun Bissalamil Mubin

Sholatun bisalamil mubin…linugthotit ta’yii ni ya ghoroomii)6X
Nabiyyuna kaana ashlattak wiini….min ngahdi kun fayakuunu yaa ghoroomii(2X)
back to *(2X)
Ayaman ja’ana khakkon nadhiiri…mughiitsan musbilan subularoshaadi(2X)
back to *(2X)
Allah Ya Allah Ya Allah Ya Allah (4X)
Rosulullahiyaa dhowiil jabiini… wayaamanja’abil khakkil mubiin(2X)
back to *(2X)
Sholatulam tazal tutlaa ngalaika…kami’ thorin nasiim tuhdaa ilaika (2X)
back to * (2X)
Maknanya:
Shalawat serta salam ku persembahkan kepada mu wahai kekasih ku
Sebagai bukti keteguhan ku,wahai Nabi saw (kekasih ku)
Engkaulah sebenar2nya pemberi peringatan pada masa mu
Wahai kekasih ku,wahai Rasulullah saw yang bercahaya wajahnya penunjuk jalan kebenaran
Tak lekang sholawat tercurah pada mu wahai pembawa kebenaran,laksana hembusan angin yang kencang.

Friday, 8 February 2013

Air Mata Rasulullah


Agama Islam
Jika harta yang hilang dari diri seseorang, maka tiada apa pun yang
hilang, Jika kesihatan yang hilang dari diri seseorang, maka ada sesuatu
yang hilang, Tetapi jika akhlak yang hilang dari diri seseorang, maka
segala-galanya telah hilang dari diri seseorang.

"Dikisahkan, bahawasanya di waktu Rasulullah s.a.w. sedang asyik
bertawaf di Ka'bah, beliau mendengar seseorang di hadapannya bertawaf,
sambil
berzikir: "Ya Karim! Ya Karim!"

Rasulullah s.a.w. menirunya membaca "Ya Karim! Ya Karim!" Orang itu lalu
berhenti di salah satu sudut Ka'bah, dan berzikir lagi: "Ya Karim! Ya
Karim!" Rasulullah s.a.w. yang berada di belakangnya mengikut zikirnya
"Ya Karim! Ya Karim!" Merasa seperti diolok-olokkan, orang itu menoleh
ke belakang dan terlihat olehnya seorang laki-laki yang gagah, lagi
tampan yang belum pernah dikenalinya. Orang itu lalu berkata:

"Wahai orang tampan! Apakah engkau memang sengaja memperolok-olokkanku,
kerana aku ini adalah orang Arab badwi? Kalaulah bukan kerana
ketampananmu dan kegagahanmu, pasti engkau akan aku laporkan kepada
kekasihku, Muhammad Rasulullah."

Mendengar kata-kata orang badwi itu, Rasulullah s.a.w. tersenyum, lalu
bertanya: "Tidakkah engkau mengenali Nabimu, wahai orang Arab?" "Belum,"
jawab orang itu. "Jadi bagaimana kau beriman kepadanya?"

"Saya percaya dengan mantap atas kenabiannya, sekalipun saya belum
pernah melihatnya, dan membenarkan perutusannya, sekalipun saya belum
pernah bertemu dengannya," kata orang Arab badwi itu pula.

Rasulullah s.a.w. pun berkata kepadanya: "Wahai orang Arab! Ketahuilah
aku inilah Nabimu di dunia dan penolongmu nanti di akhirat!" Melihat
Nabi di hadapannya, dia tercengang, seperti tidak percaya kepada
dirinya.

"Tuan ini Nabi Muhammad?!" "Ya" jawab Nabi s.a.w. Dia segera tunduk
untuk mencium kedua kaki Rasulullah s.a.w. Melihat hal itu, Rasulullah
s.a.w. menarik tubuh orang Arab itu, seraya berkata kepadanya:

"Wahal orang Arab! janganlah berbuat serupa itu. Perbuatan serupa itu
biasanya dilakukan oleh hamba sahaya kepada tuannya, Ketahuilah, Allah
mengutusku bukan untuk menjadi seorang yang takabbur yang meminta
dihormati, atau diagungkan, tetapi demi membawa berita gembira bagi
orang yang beriman, dan membawa berita menakutkan bagi yang
mengingkarinya."

Ketika itulah, Malaikat Jibril a.s. turun membawa berita dari langit dia
berkata: "Ya Muhammad! Tuhan As-Salam mengucapkan salam kepadamu dan
bersabda: "Katakanlah kepada orang Arab itu, agar dia tidak terpesona
dengan belas kasih Allah. Ketahuilah bahawa Allah akan menghisabnya di
hari Mahsyar nanti, akan menimbang semua amalannya, baik yang kecil
mahupun yang besar!" Setelah menyampaikan berita itu, Jibril kemudian
pergi. Maka orang Arab itu pula berkata:

"Demi keagungan serta kemuliaan Tuhan, jika Tuhan akan membuat
perhitungan atas amalan hamba, maka hamba pun akan membuat perhitungan
dengannya!" kata orang Arab badwi itu. "Apakah yang akan engkau
perhitungkan dengan Tuhan?" Rasulullah bertanya kepadanya. 'Jika Tuhan
akan memperhitungkan dosa-dosa hamba, maka hamba akan memperhitungkan
betapa kebesaran maghfirahnya,' jawab orang itu. 'Jika Dia
memperhitungkan kemaksiatan hamba, maka hamba akan memperhitungkan
betapa keluasan pengampunan-Nya. Jika Dia memperhitungkan kekikiran
hamba, maka hamba akan memperhitungkan pula betapa kedermawanannya!'

Mendengar ucapan orang Arab badwi itu, maka Rasulullah s.a.w. pun
menangis mengingatkan betapa benarnya kata-kata orang Arab badwi itu,
air mata beliau meleleh membasahi Janggutnya. Lantaran itu Malaikat
Jibril turun lagi seraya berkata:

"Ya Muhammad! Tuhan As-Salam menyampaikan salam kepadamu, dan bersabda:
Berhentilah engkau dari menangis! Sesungguhnya kerana tangismu, penjaga
Arasy lupa dari bacaan tasbih dan tahmidnya, sehingga la bergoncang.
Katakan kepada temanmu itu, bahawa Allah tidak akan menghisab dirinya,
juga tidak akan memperhitungkan kemaksiatannya. Allah sudah mengampuni
semua kesalahannya dan la akan menjadi temanmu di syurga nanti!" Betapa
sukanya orang Arab badwi itu, apabila mendengar berita tersebut. la lalu
menangis kerana tidak berdaya menahan keharuan dirinya. "

Nota: Sabda RAsulullah S.A.W "Sampaikan dariKu walau satu ayat"
 

Sunday, 27 January 2013

A Friend Who Cares



                                          Let me be the rock to lean on
                                          Hands to help you walk the path
                                          Remove traces of confusion
                                          You are in my heart.



                                         When the morning sun rises,
                                         I will be your humming bird
                                         To eliminate your distress
                                         You are in my mind.

                                     
                                         Your sad eyes filled with tears
                                         Let me wipe it with caring stares
                                         And we'll look on the sunset together
                                         You don't need to go farther.


.
                                       
                                         When you feel everything is fall
                                          Let me raise you with my spirit
                                         When pain resides in your heart
                                          I will take it away with love.




                                          When everyone is against you
                                          I will stay and be your shield
                                          Lift you up, be with you
                                          I am your friend.


                                           You are born in my heart
                                           I will not disgrace your trust
                                           Let me warm you with my love 
                                           Truly a friend, one who cares

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...